HTML

Kalandok Finnisztánban

Finnországi hétköznapok modoros stílusban.

Friss topikok

Linkblog

05.
március

Keresés

Aropa  |  Szólj hozzá!

A Szent Grált nem kell keresned. A Szent Grál fog majd rád találni.

A fenti idézet a "Da Vinci kódban" is elhangzott, és mivel megrögzött Dan Brown olvasó lettem, ezzel adózom az Amerikai-Mester-Aki-Mindig-Egyforma-Könyvet-Ír előtt.

A választás nem véletlen, ugyanis az elmúlt hetek igazolták, hogy nemcsak a Szent Grál, hanem sok egyéb dolog is viselkedhet ilyen misztikusan. A végén persze látjuk, hogy tök nem misztikum ez, hanem a dolgok normális rendje ez, csak én nem értem a rendszert eléggé.

***

Február végén elkezdtem pályázatok után kutatni, nem sok sikerrel. Ami eddig volt, az idén nem indult, ami meg indult azt finnül kérték két héten belül. Ígéretek is elhangoztak, pl. egy kisbabás kolléganő munkáját folytatnám, de nem biztos. Avagy egy most beadott pályázat ha nyer akkor, talán... Ez így együtt nem volt sok, én meg nemigen akartam idegesítően tolakodni.

A múlt héten, láss csodát (jön a Szent Grál), elkezdtek érkezni az emailek mindenféle pályázatokról. Jobbnál-jobb, ezért nehezebbnél-nehezebb poszt-dok pályázat, legalább három, bele az ölembe.

***

Az október nagyon közel van. Hogy tovább maradhassunk, pályázatokat kell írni. Ahhoz viszont kutatási tervet kell készíteni, mégpedig olyat, amely akár több MSc szakdolgozati témát is magába foglalhat. És - ennyisok írás után - végre eljutottam a témához, ami foglalkoztat. A kreativitás, és ami előcsalogatja azt.

Nem könnyű egy asztalnál ülni és kitalálni, hogy mi lesz az a tuti téma, ami 1) tudományosan megalapozott, 2) amivel pályázatot lehet nyerni és 3) elég érdekes ahhoz, hogy szívesen csináljam évekig. Nehezíti a dolgot, hogy korábban nem vettem részt hasonló nagyságrendű, sikeres pályázat írásában. A fehér lap szédítően üres, a régebbi pályázatokban pedig hirtelen csak a gyengeséget látom. Ez a tehetetlen vergődés a kreativitás ellenpólusa. Amikor semmi nem megy. Peregnek az órák a gép előtt, de semmi érdemleges nem történik. Egy ötlet hiányzik.

Ismét a Szent Grál. Hiába keresem: az ötlet csak akkor jön ha jól megágyaztunk neki. Ha a feltételek is készek rá. És akkor egyszercsak ott van előttünk, a papíron.

Ilyen esetre találtam fel magamnak egy kényelmes "technikát": kiragadom magam a megszokott munkakörnyezetből és elmegyek máshová gondolkodni. Hagyom a számítógépet és papír-ceruzával elsétálok a közeli kávézó vagy söröző teraszára. Próbálok lazítani, és valahogy felvázolni azt, ami már a fejemben van de valahogy nem tudom szavakba önteni. A Kodály-körönd egy eldugott kávézójában egy nap alatt megszületett a doktorim terjedelmes bevezető része. Poszt-dok életem fő témaköreit a közeli Kaiser's melletti sörözőben találtam ki, míg a városligeti Kertemben egy óra kellett az NKB pályázatunk fő kérdéséhez (alig két hetünk volt az egészre!). Igen, ez az amiből Sz. Sanyi szakdolgozata is lesz! :)

Fontos, hogy nem tökéletes művekről beszélünk, hanem használható gondolatokról. Egy gondolati mag, amiből valamit fel lehet építeni. Lehet, hogy az új ötlet végül nem is bizonyul jónak. Ám ha segít a gondolatokat valami mentén rendezni, akkor már több mint megérte.

***

A héten is ezt csináltam, és megint bejött. Van egy jó gondolat (leteszteltem másokon is), ami mentén már nyugodtan elkezdhetem a pályázatírást. A hit, hogy képes vagyok eredeti és értékes gondolatokkal előrukkolni tesz magabiztossá akkor is, ha a pályázataim jórészt kudarcra vannak ítélve. Csak egy kell, hogy sikerüljön.

*******

Szent Grált nem kell keresned. A Szent Grál fog majd rád találni.

Ez a fura kis idézet mindenkinek tartogat valamit. Kereshetjük, akár követelhetjük is másoktól amire vágyunk. Ha a feltételek nem készek, akár a lábunknál is heverhet, akkor sem vesszük észre azt, amit nagyon keresünk.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://finnisztan.blog.hu/api/trackback/id/tr22711770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása